DEPARTAMENTS COL·LABORATIUS DE TR@MS

El principal objectiu dels departaments col·laboratius és el de la cooperació entre mestres i professors dels mateixos nivells i àrees de coneixement per tal de compartir metodologies, materials i experiències.
Per dur a terme aquests objectius la Fundació Tr@ms disposa de dues eines. Per una banda les reunions presencials coordinades per la responsable de projectes col·laboratius i els caps de departaments. Els assistents són mestres i professors representants de cada centre. Aquests pertanyen a l’etapa educativa i àrea d’aprenentatge del mateix departament. Aquestes reunions presencials es duen a terme dos cops al curs. En aquestes trobades presencials es desenvolupen i s’avaluen els que seran els objectius anuals. Però, sobretot, es crea l’ambient de treball i cooperació necessari per aconseguir l’objectiu del departament. D’altra banda es realitza durant tot el curs un treball col·laboratiu en línea utilitzant diverses eines web 2.0. que faciliten el flux de comunicació per tal de compartir materials didàctics, idees, proposar novetats, crear material pedagògic, investigar i col·laborar. Cal dir que, tot i que a les reunions assisteixen representants de cada centre, tot allò que es comparteix arriba a tots els mestres i professors de les mateixes àrees i etapes educatives de les escoles.
Cada departament té un cap responsable de dinamitzar, organitzar i realitzar seguiments de les tasques proposades a les reunions. El seu paper és fonamental per a un bon funcionament dels grups de treball. Tanmateix els caps de departaments reben els suport i la col·laboració de la responsable dels projectes col·laboratius, qui fa un seguiment dels processos i dinamitza la feina dels diversos caps. Aquest equip de professors es reuneix un o dos cops al curs per tal de posar en comú els objectius a assolir i el procés de treball de cadascun del seu grup, així com tasques d’avaluació i anàlisi del funcionament general o particular dels departaments. Aquestes reunions poden ser presencials o mitjançant videoconferències del grup.
Aquests departaments estan formats per professors de les següents escoles: Escola Guinardó (Barcelona), Escola Paidos (Sant Fruitós de Bages – Manresa), Escola Solc (Barcelona), Escola Proa (Barcelona), Jaume Viladoms (Sabadell), Fundació Sant Gervasi (Mollet del Vallès), Centre Escolar Empordà (Roses), Fundació Privada Betània-Patmos (Barcelona), Institució Escolar Sant Jordi (Vilassar de Dalt), Centre d’Estudis Montseny (Barcelona), Escola El Pilar (Premià de Mar), Escola Marinada de Palau (Palau Solità i Plegamans), Fundació Llor (Sant Boi de Llobregat), Fundació Privada Col·legi Sant Miquel dels Sants (Vic), Escola Sadako (Barcelona), Bemen-3 (Barcelona), Escola Gem (Mataró), Escola Ginebró (Llinars del Vallès), Escola Virolai (Barcelona).
Aquest curs els diferents departaments realitzen activitats conjuntes d’investigació i posada en pràctica de noves eines i metodologies. El departament col·laboratiu de ciències té com a objectiu l’estudi de la recerca científica, creant situacions a les aules on els alumnes de secundària utilitzin eines innovadores en l’àmbit de la recerca. La recerca realitzada a cada centre es comparteix mitjançant eines web 2.0 (blocs, fòrums, intranet conjunta) i presencialment en una fira d’exposicions conjunta i visites a les exposicions particulars d’alguns dels centres.
El departament de música s’ha anat formant en l’ús de les tauletes digitals per la matèria de música i col·laboren en projectes musicals en comú, així com en ampliar la recerca d’aplicacions i eines musicals en línia que ajudin a millorar la seva tasca dins l’aula.
El departament col·laboratiu de matemàtiques, aquest curs, s’ha centrat en l’àrea de l’estadística. Ha organitzat un treball col·laboratiu per recollir dades per tal que els alumnes realitzin un estudi estadístic de les escoles de Tr@ms. Tanmateix fan reculls de materials didàctics innovadors per compartir-los amb l’equip de mestres.
El departament d’anglès proposa realitzar videoconferències en anglès amb els alumnes d’infantil i cicle inicial mitjançant l’ús de tauletes i iPads. Posen en comú en un bloc i a la intranet conjunta recursos interessants pels mestres i les activitats d’ensenyament aprenentatge.
Els departaments col·laboratius van adaptant-se curs rere curs a les necessitats i inquietuds dels mestres i professors. L’èxit del funcionament dels departaments rau en el compromís de les persones amb l’equip de col·laboració i la posada en pràctica a les aules. Tanmateix es realitzen processos d’anàlisi i avaluació des de la Fundació per tal de millorar el funcionament i organització d’aquests departaments i assolir, així, els nivells d’excel·lència esperats per la nostra comunitat educativa.

Raquel Fernández Jiménez
Coordinadora dels Departaments Col·laboratius de Fundació Tr@ms